Stedentrip Parijs

Foto uit mijn foto album 1989

Reizen is iets wat ik heel graag doe, het is me ook echt met de paplepel ingegoten. Mijn vader was leraar, en daardoor iedere vakantie vrij. En dan wilde hij weg, want vakantie thuis was nog geen vakantie volgens hem. Dus zodoende zaten wij iedere vakantie ergens in Duitsland of Nederland, superleuk.

Parijs

Gelukkig vind mijn man het ook heerlijk om te reizen, dus als het kan gaan wij dan ook op pad. En wat ik ook echt heel leuk vind zijn stedenreizen. Toen ik net twintig was ging ik samen met mijn moeder voor het eerst naar Parijs. Zij was daar al vaker geweest, maar ik nog nooit. Op dat moment ben ik echt verkocht geraakt aan Parijs, heerlijke stad.

We gingen samen met de trein naar het grote Parijse treinstation Gare du Nord. Heel indrukwekkend vond ik dat, als jonge twintiger op zo’n groot indrukwekkend station, ik keek mijn ogen uit.
We sliepen in een goedkoop hotel, samen in een Lits Jumeaux (1.40 breed) en alleen een wasbak op de kamer. Het moest zo goedkoop mogelijk, want ik moest het natuurlijk zelf betalen. We hebben gelachen tot de tranen over onze wangen liepen. Maar wat gaf het, we waren er om Parijs te verkennen.

Fonteinen Trocadéro

Eiffeltoren

En dat hebben we gedaan, mijn moeder was er samen met mijn vader al heel vaak geweest, als reisbegeleiding met schoolkamp. Ze kende dus de hele stad, wist hoe de metro werkte, en ook waar de leuke dingen waren. De eerste dag dat we aankwamen gingen we gelijk op pad, om bij schemering de eiffeltoren te zien. Ook het ervoor gelegen park, Trocadéro hoorde daar natuurlijk bij. Prachtig verlicht en ook allemaal weer heel indrukwekkend.

Na een heerlijke nacht de volgende dag weer vroeg op pad, we waren er tenslotte maar 2 nachten en mijn moeder wilde me alles laten zien. Dus op naar Centre Georges Pompidou, een museum waar we heen gingen omdat daarvoor op het plein altijd straatmuzikanten bezig zijn. Daarna door naar het Louvre, omdat dat natuurlijk iets is wat je wel gezien moet hebben. Na dat slenteren toch maar in de metro naar LeJardin du Luxembourg, mooi park waar je lekker kunt uitrusten, want er staan gewoon gratis stoeltjes, van die typische Franse bistrostoeltjes. Zo leuk om te zien.

Afijn, eigenlijk hadden we zoveel dingen die we wilden zien, dat de tijd gewoon te kort was. Parijs is zo leuk! En gezellig, overal is wat te zien. Vergeet de Sacré Coeur, Montmartre en natuurlijk de Notre Dame niet te bekijken. Alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe de laatste eruitziet na de brand. Eten en drinken is ook overal te vinden, één tip zoek geen drinkgelegenheid op de Avenue des Champs-Élysées, want dat is niet te betalen. Wij hebben maar een fles cola gekocht en die heerlijk met uitzicht op de Champs-Élysées zitten drinken.

Alle foto’s zijn uit 1989!

Indruk

Na die eerste keer ben ik nog heel vaak in Parijs geweest, samen met man en kinderen, maar één keer heeft de meeste indruk gemaakt. April 2014 is mijn moeder heel onverwacht overleden, en wij hadden via mijn werk een trip naar Parijs staan begin mei. Alsof het weer zo moest zijn, dat mijn man en ik toevallig op dat moment naar Parijs moesten, heel bijzonder! Als we weer op pad kunnen na dit hele corona gedoe, hoop ik dat we er weer snel naartoe gaan. Heerlijke stad, echt een aanrader.

Ben jij al eens in Parijs geweest? Ga je graag op stedentrip?